JONGEREN IN ACTIE VOOR DEMOCRATISCHE UNIVERSITEIT

8 december 2016

JONGEREN IN ACTIE VOOR DEMOCRATISCHE UNIVERSITEIT

"Woensdagavond 7 december voerde rood actie voor een democratische Universiteit van Amsterdam door het debat letterlijk groen te kleuren. Het Amsterdam University College gebouw stond in het teken van het groene bestuursmodel. Op dat moment vond een debat plaats met Minister van Onderwijs Jet Bussemaker. ROOD-woordvoerder Diyar Jassim: "Dit is een geweldige kans voor meer democratie op de UvA. De Maagdenhuisprotesten legden op schrijnende wijze bloot dat medewerkers en studenten veel te weinig te zeggen hebben op de universiteit. Wij roepen met deze actie iedereen op om op GROEN te stemmen: de meest vergaande optie voor echte zeggenschap voor medewerkers en studenten".

Foto: Nynke Vissia

Begin 2015 werd het maagdenhuis bezet uit onvrede over het ondemocratische bestuur van de Universiteit van Amsterdam. De commissie decentralisering en democratisering heeft ruim een jaar later als advies het raadgevend referendum voorgesteld: van 23 november tot en met 11 december mogen alle studenten en medewerkers van de UvA stemmen op de toekomst van hun universiteit. De studenten en medewerkers kunnen uit vier verschillende bestuursmodellen kiezen, waarvan er drie zijn voor meer democratie op de UvA.

Onder ander Jet Bussemaker, minister van Onderwijs bezocht dit debat dat georganiseerd is door ASVA studentenunie. "Deze minister heeft vooralsnog niets gedaan met de breedgedragen wens om universiteiten echt democratisch te maken. Wij roepen de Minister op om werk te maken van democratie in alle onderwijslagen", aldus Diyar Jassim.